A szénhidrátokat osztályozó rendszer a glikémiás index, amely azt mutatja meg, hogy az elfogyasztott táplálék után milyen gyorsan ugrik meg a vércukorszint, mekkora lesz a rá adott inzulinválasz. Az alacsony glikémiás indexű szénhidrátok lassabban, egyenletesebben jutnak be a véráramba. A zöldség és a gyümölcs ide tartozik a teljes kiőrlésű gabonafélékkel, barnarizzsel, zabpehellyel együtt. A magas glikémiás indexel rendelkező szénhidrátok gyorsan felszívódnak, hírtelen megemelve a vércukorszintet és az inzulinszintet, ide tartoznak a cukros üdítőitalok, cukros és lisztes sütemények, édességek, ezeket üres kalóriáknak is nevezik, mert a szervezet számára kevés hasznos anyagot tartalmaznak és valódi kalóriabombák. A gyors vércukorszint emelkedését gyors esés követi, amely éhségérzet formájában nyilvánul meg. Ezekkel ellentétben a friss zöldségek és gyümölcsök vitaminokban, ásványi anyagokban és vízben gazdag mivoltuk miatt valósággal feltöltik a szervezetet. A valóban egészségesen élők a nap folyamán többször, legalább öt, hat alkalommal étkeznek kisebb mennyiségeket, így a jól elosztott szénhidrátok kevésbé emelik meg a vércukor szintjét ezzel kisebb inzulinválaszt okozva, tehát az inzulinszint sokkal egyenletesebb egész nap. Ezzel kiküszöbölhető az egyszeri nagy mennyiségű ételfogyasztás, mert nem áll elő az úgynevezett farkaséhség. A magas inzulinszint a zsírraktározást is elősegíti. A szénhidrátok formái a cukrok, keményítők és a rostok. A hasznos szénhidrátokat zsírokkal és fehérjékkel kombinálva, elérhetjük az optimális glikémiás indexet, mindenképp a mennyiségre és az arányos elosztásra figyelni kell. Diéták, fogyókúrák esetén a nyers zöldségek fogyasztása a legjobb, mert a bennük található vízben oldódó rostok a bélben hozzákötődnek a zsírokhoz és azt kiviszik a testből, míg a vízben nem oldódó rostok végig mennek a bélrendszeren javítva a bélműködést, ezután távoznak. Nagyon alacsony a kalóriatartalmuk, viszont a vitamin és ásványi anyag tartalmuk magas Az élelmünk gondos megválogatásával nemcsak az elhízást, hanem sok más betegséget is megelőzhetünk, ezért a szénhidrátok megválasztásánál is legyünk józanok.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük